Happy birthday Djoediet - Reisverslag uit Akatsi, Ghana van Judith en Karlijn - WaarBenJij.nu Happy birthday Djoediet - Reisverslag uit Akatsi, Ghana van Judith en Karlijn - WaarBenJij.nu

Happy birthday Djoediet

Blijf op de hoogte en volg Judith en Karlijn

19 April 2014 | Ghana, Akatsi

Hey yevu’s!

We hadden het zelf niet helemaal door, maar we zijn alweer twee weken verder! De tijd vliegt hier echt, we zijn net over de helft van onze stage hier.

Zoals we de vorige keer al vertelden, was het hier examination week op de primary school. Dit ging iets anders dan verwacht. Doordat de examens nog niet klaar waren, konden ze pas vier dagen later beginnen. De eerste dagen is er dus eigenlijk helemaal niks gedaan in de klassen. Je zou denken dat ze die extra tijd zouden gebruiken om de stof nog eens te herhalen… nope. Wij, al echte juffen, hebben onze kans wel gegrepen. Wij hebben nog eens extra de rekenstof geoefend met de kinderen.
Afgelopen week hebben we maandag de examination meegemaakt. Dit was vooral saai. De kinderen moesten elke dag twee examens maken. In de tussentijd werd er eigenlijk niks gedaan. Spieken was goed mogelijk en praten kon in sommige klassen ook goed tijdens het examen. Dinsdag zijn we naar Ho geweest (zie volgende stukje) en woensdag waren alle examens al afgenomen en hebben de kinderen niet veel gedaan. Karlijn heeft toen gezellig met de kinderen zitten kletsen en Judith heeft geholpen met het verwerken van de resultaten en de rapporten. Bij Karlijn deed die juf het en hoefde ze dus niet te helpen. Donderdag was de laatste dag en toen is de vakantie begonnen. We hebben nu dus ruim drie weken vrij. 12 Mei beginnen we weer.

Begin april zijn we naar Ho gegaan om ons visum te verlengen. Twee weken later konden we het ophalen, zeiden ze… Wij zijn dus afgelopen dinsdag naar Ho gegaan. Helemaal gelukkig omdat we die dag eindelijk ons geliefde paspoort weer in onze armen konden sluiten. Maar… Helaas was het nog niet klaar en konden we later wel een keer terug komen. Tuurlijk, we zijn in Ghana! Om ons verdriet te verwerken hebben we allebei een leuke Ghanese stoffen tas gekocht en hebben we voor het eerst fufu gegeten. Smaakte prima!
Donderdag zijn we weer opnieuw naar Ho gegaan. Dit keer waren de paspoorten wel klaar, maar moesten we wel zelf ergens op straat een kopietje gaan maken van de rekening. Dit vonden we apart, maarja alles voor ons visum!
Ofterwel, we hebben ons paspoort weer terug en mogen tot 5 juni legaal in Ghana blijven. Het hele feest van verlenging mogen we dus nog een keertje overdoen!
Toen we donderdag terugkwamen uit Ho, maakte Judith niks vermoedend de deur open en stapte naar binnen. Toen gebeurde HET..: er viel een hagedis op het hoofd van Judith!! Judith schrok zich kapot en gilde keihard, Karlijn gilde net zo hard mee. Dit gillen ging al snel over in een lachbui en de hagedis was alweer verdwenen. Je maakt hier wel wat mee..!

Zoals we al vertelden, hebben we onze eerste echte Ghanese jurkjes laten maken door Lena. Woensdag hebben we ze aangetrokken naar stage. We waren een grote happening! Iedereen kwam ons vertellen hoe mooi we eruit zagen, de kinderen konden niet ophouden met roepen: madam, you’re beautiful! En we zijn heel erg vaak op de foto gezet door andere studenten.
We zijn net terug van de markt en hebben allebei weer een nieuwe stof uitgezocht. Die hebben we gelijk naar Lena gebracht en we hebben een nieuw model uitgekozen. Volgende week zijn ze als het goed is klaar. Spannend!

Gisteren, vrijdag, hebben we gevulde eieren gemaakt. LEKKERRR. Ze waren echt supergoed gelukt en we hebben genoten. Zeven gevulde eieren per persoon vullen goed en dit is zeker voor herhaling vatbaar.

We hebben hier nog iets ontdekt: pikzwarte bananen kunnen nog gewoon geel zijn van binnen en goed smaken. Toen we terugkwamen waren onze bananen helemaal zwart. Toch even geprobeerd en zo zijn wij tot deze ontdekking gekomen! En natuurlijk hoort hier een rare foto bij..

Twee weken geleden begon hier op de campus een best groot sportevenement voor verschillende pabo’s in Ghana. Dit jaar werd het georganiseerd door Akatsi College of Education en daarom was het hier een drukte van jewelste. Er werden allerlei sporten gespeeld, zoals voetbal, handbal, volleybal, basketbal, netbal, atletiek en tafeltennis. We zijn een aantal keer gaan kijken bij wedstrijden. Erg leuk om te zien hoe fanatiek Ghanezen kunnen zijn en hoe heftig discussies kunnen worden gevoerd. Uiteindelijk is onze school tweede geworden. Top prestatie.

Ter ere van Judith haar verjaardag zijn we vorige week vrijdag naar Accra vertrokken. In de wijk Osu (dit is een best moderne en trendy wijk) zouden we overnachten in een hostel. Maar voordat we in het hostel aankwamen, zijn we eerst naar Accra Shoppingmall geweest. Daar hebben we pizza gegeten, heeft Karlijn een leuk jurkje gekocht en Judith leuke sandaaltjes. Blij met onze aankopen kwamen we in het hostel aan. Daar raakten we in gesprek met Taletta, een Ghanees meisje dat daar vast verblijft. Ze vertelde van alles over Accra en Osu. Toen ze hoorde van Judith haar verjaardag vertelde ze dat het in Ghana een traditie is om de jarige wakker te maken door een emmer koud water over diegene te gooien. Dit leek Judith geen strak plan. Gelukkig is dit uiteindelijk ook niet gebeurd. Vlak voor we besloten om ergens te gaan eten en wijntjes te drinken, kwamen we Maddy tegen. Dit Amerikaanse meisje zit voor 11 maanden in Ghana als vrijwilligster. We raakten even aan de praat en besloten dat we smoothies moesten gaan drinken in dit weekend. Toen we klaar waren met eten en lekkere wijntjes hadden genuttigd, kwam Maddy binnenlopen met een vriend, Bryce. Ze schoven aan en we hebben nog wat gedronken met z’n allen. Uiteindelijk eindigden we in een kroeg waar we nog meer blanke mensen tegenkwamen. Omdat Judith om 0.00uur jarig was, hebben we veel gratis drank gekregen. Onder andere een ranzig vanille shot. Het was erg gezellig en we zijn uiteindelijk ook nog naar een Ghanese uitgaansbar geweest. Dit was ook heel leuk.
De volgende ochtend hadden we een kater, we zijn niks meer gewend. De panini en de frietjes tijdens het ontbijt waren moeilijk naar binnen te krijgen. Maar ach, we zijn toch nog even naar Osu beach, the art market en Osu Castle geweest. Toch een beetje toeristisch doen! ’s Avonds hebben we bij een Italiaans restaurantje gegeten (CHAMPIGNONS!!) en zijn we weer gaan stappen met Maddy, Bryce en Luca. Luca is een Nederlandse meisje dat voor drie maanden vrijwilligerswerk heeft gedaan in Ghana. Ze is de volgende avond weer naar Nederland vertrokken. Het was weer gezellig.
Zondag hebben we eerst een geplette cupcake gegeten als pre-ontbijt. Deze was heel erg lekker want een verjaardag zonder cake is geen echte verjaardag. Daarna hebben we bij een supermarkt ontbijt gehaald en dit op de straat zitten eten. We werden best raar aangekeken door een Ghanese zwerver.
Later zijn we met Luca (die vegetariër is) naar de KFC geweest om haar laatste uren in Ghana goed af te sluiten. Dit was weer lekker en eind van de dag waren we weer terug in Akatsi.

De volgende dag was het dus weer stage. Een andere student was die maandag jarig en zou worden toegezongen. Toen riep iemand dat Judith ook jarig was geweest dat weekend. Daar stonden ze dan: in een kring van Ghanese studenten en Karlijn die aan het zingen en in hun zij aan het knijpen waren. Toen Judith de klas inliep, zongen de kinderen ook nog een keer voor haar. Toch wel leuk!

Even terug naar de champignons: Belachelijk duur!! Een doosje champignons kost hier bijna 7 euro. Daarnaast was een doosje aardbeien ook 7 euro en boter is ook erg duur. Het is sowieso erg duur hier en in Osu helemaal. Maargoed, nu begrijpen we ook waarom er geen champignons op de markt te krijgen zijn. Gaan we dus extra veel eten en van genieten wanneer we weer in Nederland zijn 

Nou, dat waren onze avonturen van de afgelopen twee weken alweer.
Komende week gaan we samen nog naar Hohoe om daar de hoogste berg van Ghana te beklimmen en nog andere dingen te bekijken. De week erna komt de familie van Karlijn en gaan we ook reizen. Goede vooruitzichten dus!

• 19 April 2014 - 18:40

Ans:

Hoi dames,
    De jurkjes staan jullie heel leuk. Ik vind ze best westers!!
    Ik krijg de indruk dat jullie je daar in Ghana steeds meer thuis voelen.
    Leuk om andere mensen te ontmoeten in een hostel en daar mee op te trekken.
    Geniet van jullie vakantie.

• 24 April 2014 - 12:45

Annette:

Hey meisjes,

De verhalen klinken weer goed. En blijkbaar een heeel gezellige verjaardag gehad Judith?
    Nu 3 weken vrij. hebben jullie veel plannen?

In elk geval, geniet ervan.

• 05 Mei 2014 - 18:42

Iris:

Wauw de jurkjes staan jullie supergoed.
    Whaha je zou denken dat Judith een hagedis wel zou kunnen handelen met dr Arubaverleden :P. Jammer dat ik dat gemist heb ;).
    Net zoals dat het spijtig is dat Judith niet met koud water wakkergemaakt is ^_^.
    Wel superleuk dat jullie nog zoveel mensen ontmoet hebben! Dat is leuk aan hostels.

Champignons zijn vies!

Liefs!