Familiebezoek en ongedierte - Reisverslag uit Akatsi, Ghana van Judith en Karlijn - WaarBenJij.nu Familiebezoek en ongedierte - Reisverslag uit Akatsi, Ghana van Judith en Karlijn - WaarBenJij.nu

Familiebezoek en ongedierte

Blijf op de hoogte en volg Judith en Karlijn

10 Mei 2014 | Ghana, Akatsi

Haaaaa!

Zoals jullie weten zijn we met de familie van Karlijn een weekje op reis geweest.
Op maandag 28 april kwamen ze aan in Akatsi. Opeens stonden ze op de stoep met twee megatassen vol met eten (verhongeren zullen wij niet!). Na het uitpakken van al het eten, wat even duurde, hebben we een wandeling gemaakt door het dorp. We hebben ze de school laten zien en ze hebben een aantal mensen met wie wij veel omgaan, ontmoet.
Na twee dagen in Akatsi vertrokken we op reis met twee auto’s. In die week op reis hebben we van alles gezien en gedaan: Cedi beads kralen (hier hebben we gezien hoe ze van gerecycled glas kralen maken en hebben we armbandjes gekocht), we hebben de Volta Stuwdam gezien (hier wordt bijna alle elektriciteit van Ghana opgewekt), we zijn naar de Boti Waterfalls geweest (onderweg hebben we veel autopech gehad), we zijn naar het Cacoa Research Institute geweest (hier onderzoeken ze ziektes en hoe ze alles van een cacaoboon kunnen gebruiken), we hebben een boottochtje gemaakt op het Bosomtwe Lake (dit is een heilig kratermeer waar je volgens de traditie niet met metalen bootjes mag varen), we zijn naar Elmina geweest en hebben daar St. George Castle bezocht (dit is een belangrijk fort geweest tijdens de slavernij), we hebben over touwbruggen gelopen door het regenwoud in Kakum National Park (iedereen durfde eroverheen!). Verder hebben we de laatste paar dagen in een beach house doorgebracht. Dit lag pal aan zee en hier hebben we indomie gemaakt voor the family. Dit vonden ze erg lekker. Ook hebben ze kennis gemaakt met twee huge kakkerlakken! Lang leve de insecticide. De laatste dag hebben we een lange strandwandeling gemaakt. Uiteindelijk kwamen we bij een vissersdorpje waar een ‘Beach Bar’ stond. Aangezien het erg donker werd en de regen elk moment naar beneden kon storten, besloten we daar wat te gaan drinken. Echter bleek dit een coffeeshop te zijn. Daar zaten we dan: tussen allemaal stoned Ghanezen die glazig uit hun oogjes keken. Gelukkig hadden ze warme cola en Fanta.

Afgelopen woensdag kwamen we weer terug in Akatsi. Toen begon de hel…
Door het hele huis liepen levende hagedissen en er lagen ook wat lijken. Onze held Sef heeft er een aantal voor ons verwijderd. Toen we ’s avonds besloten dat het tijd was om wat te gaan eten, gebeurde HET…! Er klonk wat geritsel in de keuken, de lamp ging aan en er sprong een dikke zwarte muis uit de doos met pakjes indomie. Uiteraard begonnen we te gillen, schreeuwen en krijsen. De muis schrok daar nog harder van en vluchtte in de richting van de gootsteen. Waar hij toen gebleven is, is voor hem een weet en voor ons een raadsel. Dapper hebben we de pijp bij de gootsteen dichtgestopt met wc-papier voor het geval hij daar doorheen ging. De buurnonnen hebben zich een ongeluk gelachen om ons gegil. We horen vooral ’s morgens, ’s avonds en ’s nachts heel erg veel muizen. Ze zitten vooral tussen het plafond en het dak. Hoeveel het er zijn… geen idee! Zolang ze daar blijven is het prima voor ons. Helaas vonden we vanmorgen een paar keutels op de kleding. Waarschijnlijk rennen ze ’s nachts tussen onze bedden door en over onze kledingkast (stapelbed). Wanneer Karlijn en Judith slapen, dansen de muizen hier door het hele huis…! Oké, niet over nadenken, we zitten nog maar een paar weken in dit muizenhol met nog allerlei ander ongedierte.

Zoals al vaker gezegd: Time flies! Over vier weken zijn we al begonnen aan onze reis door Ghana en over zeven weken vertrekken we alweer naar Nederland. Best gek idee!

Maandag begint het gewone leven weer na drie weken vakantie. Schijnbaar is het maandag alleen poetsdag. De kinderen maken alles in en rond de school schoon en dinsdag begint het echte lesgeven weer. Met nog twaalf stagedagen te gaan, zal onze laatste maand in Akatsi voorbij vliegen.

• 10 Mei 2014 - 13:51

Iris:

Arme jullie!
    Succes met het ongedierte. Raar dat het nog maar een paar weken is, veel succes nog!
    xxx

• 10 Mei 2014 - 15:30

Marit:

Geniet nog even van de tijd daar! Voor je het weet zit je weer in dit kikkerlandje, waar het nu heel de dag al regent.. Liefs